„Gimtasis…“ jau ne kartą rašė apie šiemet numatomą pašto pertvarką kaimiškosiose šalies vietovėse, taip pat ir Rokiškio rajone. Lietuvos paštas dar pernai pranešė apie siūlomą modernų sprendimą – mobilius paštininkus, užsienio šalyse seniai pasiteisinusią praktiką. Ketinta pertvarkos imtis jau nuo metų pradžios ir įgyvendinti ją per pusmetį. Tačiau sujudus kaimo gyventojams, dvejonėms pasiekus Seimo narius, prieš kelias savaites Seimo Valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija kreipėsi į Vyriausybės vadovą su prašymu kreiptis į pašto vadovybę, kad ši labiau paanalizuotų situaciją ir galbūt pertvarkos modelį pirmiausia išbandytų vienoje šalies savivaldybėje. Viešai pranešta, kad modelio įgyvendinimas pašto vadovybės sprendimu sustabdomas, apie sprendimus bus pranešta vėliau.
Laikraščio skaitytojų tokia informacija nenuramino, kaimo gyventojai teiraujasi, ką buvo numatyta pertvarkyti, koks pašto modernizavimo planų likimas. „Gimtasis…“ pateikė klausimus AB Lietuvos pašto vadovybei. Į juos atsakė bendrovės tinklo direktorė Inga Dundulienė.
– Žadama pašto tinklo pertvarka, kaimo žmonės baiminasi, kad bus uždaromi kaimų, miestelių skyriai. Ar visi ir visur? Rokiškio rajone veikia devyni pašto skyriai, kas jų laukia? Užsiminta, kad „Ateities laiškininkai“ turėtų aptarnauti Jūžintų, Kavoliškio, Kriaunų ir Panemunėlio geležinkelio stoties kaimiškųjų vietovių gyventojus. Kodėl būtent juos?
– Pirmiausia turime pažymėti, kad projektu „Ateities laiškininkas“, didinančiu pašto paslaugų prieinamumą kaimiškosiose vietovėse, pašto skyriai ir pašto paslaugos nebūtų naikinami. Priešingai, planuojama keisti tik paslaugų teikimo būdą tam, kad jos taptų prieinamesnės ir modernesnės. Įdiegus šią inovaciją, gyventojai pašto paslaugas galėtų įsigyti ten, kur jiems patogiausia, pavyzdžiui, namuose, iš anksto išsikvietę laiškininką telefonu. Klientų patogumui paslaugos būtų teikiamos ir stacionariai, tai yra mobiliuosiuose „Ateities laiškininkų“ paštuose.
Vyresnio amžiaus, atokiau gyvenantys, socialinę atskirtį išgyvenantys žmonės turėtų galimybę gauti visas jiems reikalingas paslaugas namuose. Jie būtų lankomi namuose, kur būtų pasirūpinta jų poreikiais pasinaudoti Lietuvos pašto paslaugomis.
Ne mažiau svarbu tai, kad naujovė leistų stiprinti ir kaimo laiškininko profesijos prestižą. Laiškininkams būtų suteikiamos modernios darbo priemonės, didinamas darbo užmokestis, gerinamos socialinės garantijos.
Tuo tarpu pašto korespondencijos siuntų ir prenumeruojamų spaudos leidinių pristatymas, pensijų ir socialinių išmokų išnešiojimas į namus vyktų įprastai – taip, kaip tai yra daroma dabar.
Pagal vadinamąjį „Ateities laiškininko“ veiklos modelį būtų pertvarkomi nedideli kaimų paštai, kur šiuo metu dėl minimalaus klientų srauto paštas dirba vos 2–4 val. per dieną. Minimų Jūžintų, Kavoliškio, Kriaunų bei Panemunėlio geležinkelio stoties paštų aptarnaujami gyventojai turėtų galimybę pasinaudoti „Ateities laiškininkų“ paslaugomis.
Šiuose nedideliuose Rokiškio rajono paštuose vidutiniškai priimama ir išduodama vos iki dviejų siuntų per dieną, nes apie 70 proc. paslaugų (mokesčių ar prenumeratos užsakymų priėmimas) yra teikiama gyventojų namuose, kuriuose lankosi laiškininkas, pristatydamas pašto korespondenciją, spaudą, pensijas ar socialines išmokas.
– Vyresnio amžiaus žmonėms dažnai sudėtinga naudotis mobiliaisiais telefonais, jie neturi interneto. Gyvo ryšio su tarnautoju nebuvimas jiems reikštų visišką atskirtį. Kokia pašto vadovybės nuostata dėl vietos bendruomenių, seniūnų iniciatyvų išlaikyti esamą padėtį arba ieškoti kitokių galimybių?
– „Ateities laiškininko“ modelis pirmiausia ir buvo kuriamas galvojant apie vyresnio amžiaus, atokiau gyvenančius ir socialinę atskirtį patiriančius žmones, kuriems dažnai nukakti iki artimiausio pašto skyriaus be artimųjų pagalbos yra sunku ar net neįmanoma.
Pagal „Ateities laiškininko“ modelį, pašto paslaugos būtų teikiamos net trimis būdais, taip kaip gyventojams patogiausia.
- Per laiškininką, kuris, kaip yra įprasta, pristatydamas pašto korespondenciją, spaudos leidinius, pensijas ir socialines išmokas, ir toliau lankytų visus kaimo žmones, tik jų namuose galėtų suteikti ir kitas paslaugas, kuriomis šiuo metu galima pasinaudoti tik pašto skyriuje, pavyzdžiui, priimti išsiųsti siuntas.
- Per pašto darbuotoją, kurį specialiai galima išsikviesti telefonu ten, kur gyventojui patogiausia. Laiškininkas atvyktų iš anksto sutartu laiku, suteiktų visas norimas Lietuvos pašto paslaugas.
- Pašto paslaugos ir toliau būtų teikiamos stacionariai. Centrinėse gyvenviečių vietose nustatytu laiku gyventojų lauktų jiems pažįstami laiškininkai. Tai gali būti patogu tiems, kurie į paštą mėgsta atvykti patys.
– „Ateities laiškininkų“ galimybes atvykti bet kur kaimo žmonės vertina skeptiškai, kaip ir galimybes bet kada skambinti tel. 112, 118 ir t. t. Išsikvietus paštininką, teks lūkuriuoti namuose, galbūt jis vėluos, turės didelę aptarnaujamą teritoriją, tai nebus patogu paslaugos vartotojui. Ką svarbaus kaimo žmonėms šia pertvarka akcentuoja pašto vadovybė?
– Laiškininkas, iškviestas telefonu, pas gyventoją į namus atvyktų kitą darbo dieną sutartu laiku, o jei jis būtų iškviečiamas iš pat ryto, pas gyventoją būtų atvykstama ir tą pačią darbo dieną. Tai tik viena iš galimybių, kai gyventojas nori pasinaudoti Lietuvos pašto paslaugomis namuose, išsikvietus laiškininką. Kaip minėta, pašto paslaugų teikimo būdų spektras būtų gerokai išplėstas, kad gyventojai galėtų pasirinkti jiems patogiausią ir priimtiniausią.
Vadinamasis „Ateities laiškininko“ modelis skirtas tam, kad paslaugos kaime taptų prieinamesnės. Norimas paslaugas būtų galima gauti ne trumpai, vos po 2–4 val. veikiančiuose pašto skyriuose, bet visą darbo dieną. Garbaus amžiaus, socialinę atskirtį išgyvenantys žmonės turės galimybę gauti jiems reikalingas paslaugas namuose.
– Baiminamasi dėl užsakytos spaudos pristatymo, dėl paslaugų kainų. Kaimo žmonės norėtų patys pasirinkti, ar kur nors eiti, kad gautų paslaugą, ar prašyti, kad ateitų pas jį… Ar visur bus tokios galimybės?
– Pašto korespondencijos siuntų ir prenumeruojamų spaudos leidinių pristatymas, pensijų ir socialinių išmokų išnešiojimas į namus vyktų įprastai, taip, kaip tai yra daroma dabar. Paslaugų kainos tikrai nesikeistų. Viskas liktų taip, kaip daroma dabar, tik atsirastų kur kas platesnės paslaugų teikimo galimybės. Svarbiausia, kad žmogus turės galimybę pasirinkti sau priimtiniausią ir patogiausią paslaugos teikimo būdą.
– Pranešta apie pertvarkos sustabdymą, modelio išbandymą viename mieste, vienoje teritorijoje. Kas dėl to nuspręsta konkrečiau, gyventojai pasigenda informacijos apie tolesnę pokyčių eigą ir pašto vadovybės sprendimus.
– Dėl tolimesnio „Ateities laiškininko“ modelio įgyvendinimo spręs AB Lietuvos pašto valdyba. Žiniasklaidą ir gyventojus apie tai būtinai informuosime.
– Ačiū už atsakymus.