Kristaus kančios įamžinimas
Vadovaujantis tradicija, Marija, Dievo motina, ilgą laiką kasdien grįždavo į Jėzaus kančios ir mirties vietą. Ji atkartodavo kelią, kuriuo jos vienatinis sūnus nešė savąjį kryžių.
IV a. imperatorius Konstantinas paskelbė Milano ediktą ir krikščionybė nebebuvo persekiojama bei laikoma religija už įstatymo ribų, todėl atsirado poreikis įamžinti Jėzaus kelionę į Golgotą. Pasakojama, jog šv. Jeronimas į Jeruzalę atvykusius krikščionis vesdavo į vietas, kuriose Jėzus buvo tardomas ir teisiamas. Paskui kartu atkartodavo jo kryžiaus kelią. Pamažu pradėta įamžinti ir šio kelio simbolinius įvykius. Kryžiaus kelio stotimis jie pavadinti gerokai vėliau.
V a. susiformavo praktika simboliškai atvaizduoti Kryžiaus kelio vietas gausiau krikščionių gyvenamose vietose, nes ne kiekvienas tikintysis gali nuvykti į Jeruzalę.
Nustatė skaičių
Stiprų postūmį suteikė pranciškonai, kuriems XIV a. viduryje buvo patikėta rūpintis šventomis vietomis Šventojoje Žemėje. Europoje šis pamaldumas reiškėsi per Kryžiaus kelio stotims skirtų koplyčių statybą. Prie bažnyčių buvo kuriami įspūdingi jų kompleksai. Ilgą laiką Kryžiaus kelio stočių skaičius įvairavo nuo 12 iki 27 ir tik popiežius Klemensas XII nustatė, kad jų visur turi būti 14. Jos simbolizuoja Jėzaus Kristaus kančios kelią nuo patekimo pas Poncijų Pilotą iki pat nukryžiavimo bei palaidojimo. Penkioliktoji stotis anksčiau kartais buvo pateikiama kaip Jeruzalės simbolis, atvaizdas. Buvo patvirtinti iki mūsų dienų išlikę jų pavadinimai. Būtent Klemensas XII leido viso pasaulio bažnyčiose kabinti paveikslus, kuriuose vaizduojamos šios stotys. Popiežius Benediktas XIV nustatė, jog kiekvienoje katalikiškoje bažnyčioje turi būti perteikiama Jėzaus paskutinės kelionės istorija.
Veda į Prisikėlimą
XX a. antroje pusėje Kryžiaus kelio pamaldumą akcentavo popiežiai Paulius VI, Jonas Paulius II, Benediktas XVI. Jie parašė savo meditacijas kiekvienai šio kelio stočiai. Taip pat susiformavo tradicija, jog per Didįjį Penktadienį popiežius vadovauja Romos Koliziejaus Kryžiaus keliui. Jis transliuojamas į daugumą pasaulio valstybių.
Teigiama, kad daugiau nei prieš du tūkstančius metų buvo nukryžiuotas ne tik žmogus, vardu Jėzus, bet ir visa tikrovė, visas pasaulio laikas buvo prikaltas prie kryžiaus. Tai esąs ne vien sielvartingas įvykis, bet ir Prisikėlimo preliudija.
Parengė Vilma Bičiūnaitė
Per Velykas lankiausi Kamajuose. Tiesiog likau sužavėta ir labai maloniai nustebusi. Koks nuostabus giedojimas!!! Pagarba šios parapijos žmonėms.