Įsivaizduokite, kad jūsų vaikas žengia per privačios mokyklos duris. Modernus mokymosi kambarys, mažos klasės, tarptautinės programos ir pasaulio atvirumą skatinanti atmosfera… Tačiau visa ši patirtis neatsiejama nuo vieno realaus klausimo – kiek tai kainuoja?
Privačios mokyklos Vilniuje vis dažniau laikomos aukštesnės kokybės ugdymo simboliu, tarptautinių galimybių bei mažesnių klasių opcija. Tačiau šis pasirinkimas – ne tik apie mokslą, bet ir apie finansines investicijas bei socio-politinius kontekstus. Ypač sudėtinga, kai švietimo politiką nuolat veikia dažni ministrų kaitaliojimaisi ir reformų stabdžiai.
Šiame straipsnyje sužinosite:
- Kodėl Lietuvos švietimo sistema laikoma nestabilia ir kodėl tėvai ieško alternatyvų.
- Kiek kainuoja mokslas privačiose mokyklose Vilniuje ir kokias programas jos siūlo.
- Kaip privatus ugdymas suteikia stabilumą, tarptautines perspektyvas ir individualų dėmesį.
- Kodėl „elitinis“ išsilavinimas išlieka ne visiems prieinamas.
Nuolatinės reformos be aiškios krypties
Lietuvos švietimo sistema jau daugelį metų gyvena reformų ritmu. Keičiantis ministrams, keičiasi ir prioritetai. Vieną dieną akcentuojama kompetencijomis grįsta ugdymo sistema, kitą – egzaminų pertvarka ar mokyklų tinklo optimizavimas. Tokia nuolatinė kaita neleidžia susiformuoti stabiliai strategijai, todėl tiek mokyklos administracija, tiek mokytojai neretai jaučiasi dirbantys trumpalaikėje nežinomybėje.
Nestabilumo pasekmės mokytojams ir mokiniams
Šis nepastovumas tiesiogiai paliečia mokytojus, kurie privalo prisitaikyti prie vis naujų taisyklių ir metodikų. Dažnai tam trūksta ne tik laiko, bet ir papildomų resursų. Mokiniai, savo ruožtu, tampa eksperimentų dalyviais. Vienais metais jie ruošiasi vienokiai egzaminų sistemai, kitais – visai kitokiai. Tai kelia stresą, mažina motyvaciją ir pasitikėjimą sistema.
Diskusijos apie biudžetą ir prioritetus
Valstybinio švietimo finansavimas taip pat kelia nemažai diskusijų. Nuolat trūksta lėšų mokytojų atlyginimams, mokymo priemonėms, modernioms laboratorijoms ar informacinėms technologijoms.
Dėl šios priežasties daugelis mokyklų negali pasiūlyti tokios ugdymo kokybės, kokios tikėtųsi tėvai. Visuomenėje kyla klausimų, ar valstybė tinkamai nustato prioritetus ir ar biudžeto paskirstymas iš tiesų atitinka realius švietimo poreikius.
Ar Lietuva įstrigo tarp reformų ir realybės?
Didžiausias iššūkis – sukurti švietimo sistemą, kuri būtų nuosekli ir ilgalaikė. Kol kas Lietuva atrodo lyg įstrigusi tarp politinių pažadų ir realybės – daug kalbama apie inovacijas, bet jų įgyvendinimas stringa dėl nestabilumo, resursų stokos ar dažnų valdžios pasikeitimų.
Ši dilema kelia klausimą: ar valstybė pajėgs užtikrinti kokybę ir stabilumą, ar vis daugiau šeimų bus priverstos rinktis privačias mokyklas kaip alternatyvą?
Tėvų pasirinkimas tarp valstybės ir privatumo
Esant tokiai situacijai, tėvai vis dažniau ima dairytis į privačias alternatyvas. Privati mokykla atrodo patikimesnis pasirinkimas, nes ten aiškiau apibrėžtos programos, daugiau investuojama į šiuolaikines priemones, o ugdymo kryptis nėra taip tiesiogiai veikiama politinių permainų. Tėvams tai suteikia ramybės jausmą, kad jų vaikas mokysis stabilioje aplinkoje, kuri yra orientuota į ilgalaikius rezultatus, o ne į trumpalaikes reformas.
Alternatyva dėl neaiškios nacionalinės švietimo politikos
Valstybinė švietimo sistema Lietuvoje dažnai patiria pokyčių. Keičiantis ministrams – reformos įvedamos ir atšaukiamos, egzaminų struktūros tampa neprognozuojamos. Tokia situacija kelia nerimą šeimoms, kurios nori užtikrinti vaikui stabilų mokymosi procesą. Privati mokykla šiuo atveju tampa patrauklia alternatyva. Čia ugdymo kryptis nustatoma ilgalaikėms perspektyvoms, o standartai išlieka aiškūs ir nekintantys.
Privačių mokyklų plėtra Lietuvoje
| Metai | Privačių mokyklų skaičius | Privačių mokyklų mokinių skaičius | Pastaba |
| 2015 | 37 | ~7 000 | Pradinė fazė – didžioji dalis Vilniuje |
| 2018 | 47 | ~9 500 | Augimas dėl tėvų nepasitikėjimo reformomis |
| 2021 | 63 | ~12 000 | Daugėja regionuose, atsiranda dvikalbės mokyklos |
| 2024 | 72 | ~14 500 | Stabilus augimas, ypač pradinio ugdymo sektoriuje |
Privatus sektorius Lietuvoje pamažu plečiasi ir tampa atsvara valstybinei sistemai. Remiantis Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos bei Valstybės duomenų agentūros skelbiamais duomenimis, per pastarąjį dešimtmetį privačių mokyklų skaičius išaugo beveik dvigubai. Tai rodo, kad šeimos, ieškančios stabilumo ir aiškumo, vis dažniau renkasi šią alternatyvą.
Kiek iš tiesų kainuoja „elitinis“ ugdymas?
Viena ryškiausių privačių mokyklų – Erudito licėjus. Ji skelbia šiuos 2025–2026 m. mokyklinio sezono kainų pavyzdžius:
- Pradinis ugdymas (0–4 kl.) – apie 670 € per mėnesį (6 700 € per metus).
- Progimnazija (5–8 kl.) – apie 710 € per mėnesį (7 100 € per metus).
- Gimnazija (9–10 kl.) – apie 710 € per mėnesį (7 100 € per metus).
- Tarptautinės klasės (IB ar panašios) – nuo 750 € iki 950 € per mėnesį (nuo 7 500 € iki 9 500 € per metus).
Dėl papildomų paslaugų ir mokymo priemonių kainos gali siekti iki 8 000 € per metus arba daugiau (priklausomai nuo mokyklos, pateikiamų paslaugų ir programos lygio).
Stabilumas ir kokybė
Viena svarbiausių privačios mokyklos pasirinkimo priežasčių yra noras suteikti vaikui stabilų ir aiškiai suplanuotą ugdymą. Privati mokykla dažnai pasižymi mažesnėmis klasėmis, moderniomis patalpomis ir nuosekliomis programomis, tokiomis kaip Tarptautinis bakalaureatas ar Kembridžo sistema.
Tėvai mato šias sąlygas kaip investiciją į ateitį. Vaikas gauna ne tik žinias, bet ir motyvaciją, o ugdymo planas nėra priklausomas nuo nuolat kintančių politinių sprendimų.
Tarptautinis pasirengimas
Šiuolaikinėse privačiose mokyklose didelis dėmesys skiriamas užsienio kalboms, ypač anglų. Be to, mokiniai mokomi kritinio mąstymo, rašymo įgūdžių, dalyvauja debatuose ir projektiniuose darbuose. Tokios mokyklos neretai siūlo ir specialias konsultacijas stojimui į užsienio universitetus, pagalbą renkantis aukštąją mokyklą ar ruošiantis egzaminams. Tai tėvams leidžia tikėtis, kad jų vaikai bus pasirengę ne tik Lietuvos, bet ir tarptautinei akademinei aplinkai.
Atmosfera ir bendruomenė
Privati mokykla išsiskiria savo atmosfera. Mažesnės klasės sudaro sąlygas glaudesniems santykiams tarp mokinių ir mokytojų. Bendruomenės jausmas čia yra stipresnis: tėvai aktyviai įsitraukia į mokyklos veiklą, organizuojamos bendros šventės, projektai, ekskursijos.
Vaikai patenka į aplinką, kurioje mokymasis yra ne tik pareiga, bet ir bendruomeninė patirtis. Tai ypač svarbu, kai kalbama apie emocinę sveikatą ir socialinių įgūdžių ugdymą.
Lietuvos švietimo sistema šiandien
Valstybės mokyklos Lietuvoje suteikia nemokamą, privalomą ugdymą nuo pradinio iki gimnazijos lygio. Ugdymas orientuotas į valstybinius brandos egzaminus ir standartines ugdymo programas, tačiau šios mokyklos dažnai susiduria su:
- Didelėmis klasėmis ir ribotu dėmesiu kiekvienam mokiniui.
- Mokinių skaičiaus svyravimais ir ne visada modernia infrastruktūra.
- Politine įtaka ir dažnais švietimo reformų svyravimais.
Šios aplinkybės dar labiau paskatina iš dalies finansuojamų ar privačių mokyklų augimą. Tėvai ieško alternatyvų vaikų švietimui, kurios leistų jų vaikui jaustis pastebėtam, tobulėti tarptautinėje aplinkoje ar gauti geresnį pasirengimą ateities karjerai.
Užs. R1131








































