Spektaklių, kuriuos stebėjo mokiniai, bilietai buvo įsigyti iš „Tūkstantmečio mokyklos II“ projekto lėšų. Šis projektas įgyvendinamas pagal Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Švietimo plėtros programos pažangos priemonę „Įgyvendinti „Tūkstantmečio mokyklų“ programą“. Projektas finansuojamas iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (EGADP) bei Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Tūkstantmečio mokyklų iniciatyva siekiama ne tik pagerinti ugdymo kokybę, bet ir įtraukti mokinius į įvairias kultūrines veiklas, kaip šiuo atveju – dramos pasaulį.
Festivalio metu gimnazistai žiūrėjo du įspūdingus spektaklius. Pirmasis spektaklis „Mes (ne) kaip Adamsai“, kurį vaidino Pasvalio kultūros centro jaunimo teatras „Drama“ (rež. Asta Simonaitė), – komiškas, lengvo turinio šou, kurio veikėjus įkūnijo mokyklinio amžiaus žmonės-paaugliai. Pagrindinis veikėjas vaikinukas Henris pasakoja, kaip į nedidelį miestelį atvyksta nauji gyventojai – keistuoliai Adamsai, aplinkinius stebinantys ne tik savo išvaizda, bet ir elgesiu. Statant spektaklį remtasi klasikiniais Čarlzo Adamso komiksais bei kitomis „Adamsų šeimynėlės“ interpretacijomis. Pasirodyme gvildenti netradicinių šeimų ir visuomenės normų klausimai skatino mokinius kritiškai apmąstyti įvairius socialinius stereotipus, pastebimus mūsų visuomenėje ir net tarp pačių artimiausiųjų.
Antrasis – Kunigo švietėjo Jono Katelės labdaros ir paramos fondo dramos studijos spektaklis „Valdovas“, režisuojamas Jono Buziliausko. Spektaklis „Valdovas“, paremtas Vinco Mykolaičio-Putino kūryba, yra istorinė romantinė drama, kupina tragiškos įtampos ir subtilaus lyrizmo. Pagrindiniai herojai susiduria su patriotizmo, ištikimybės, meilės dilemomis. Spektaklyje tvyravusi emocinė įtampa atskleidė „garbės“ ir „išdavystės“ sąvokų persipynimą – įkvepiantis pasirodymas, istoriniais motyvais atskleidęs moralės, atsakomybės ir lyderystės temas, puikiai tiko ir šių dienų aktualijoms analizuoti.
Po spektaklių „Romuvos“ gimnazijos mokiniai turėjo galimybę dalyvauti spektaklių aptarimo diskusijose. Šie pokalbiai buvo ypač vertingi, nes spektaklius komentavo ekspertai, atvykę iš Maroko, Nyderlandų ir Prancūzijos. Svečiai dalinosi savo įžvalgomis dėl scenografijoje ir veikėjų dialoguose priimtų meninių sprendimų, komentavo aktorių vaidybos kokybę, temos ir idėjų atskleidimo pasisekimą bei išsakė savo nuomonę apie rekvizito, kostiumų pasirinkimus. Toks tarptautinis požiūris praplėtė mokinių supratimą apie teatrą, patikino, kad domėtis ir grožėtis menu galima ir nesuprantant kalbos, svarbu žinoti, į ką daugiau atkreipti dėmesį.
Projektas „Tūkstantmečio mokyklos II“ vis dar vykdomas, tačiau jau aišku, kad mokiniams suteiktos puikios galimybės plėsti savo kultūrinį akiratį, įgyti šiokios tokios tarptautinės patirties ir išmokti kritiškai žvelgti į meną.
Afroditė TUSKAITĖ