Neišgali susimokėti už šildymą
Daliai rokiškiečių sunkiai pakeliami mokesčiai už šildymą ir karštą vandenį. Bendrovės „Panevėžio energija“ atstovai informavo, kad, gruodžio 1 dienos duomenimis, Rokiškio gyventojų skola už šilumą ir karštą vandenį buvo 66 tūkst. eurų. Iš viso, skelbiama, skolingi 265 Rokiškio gyventojai. Skaičiuojama, kad skola, tenkanti vienam skolingam vartotojui (gyventojui), sudaro apie 249 Eur.
„Nepakankamas pajamų dydis – gyventojų įvardinama skolų negrąžinimo priežastis“, – teigė AB „Panevėžio energija“ atstovė spaudai Daiva Paulauskienė.
Šilumą rajono gyventojams – obeliečiams, pandėliškiams, kamajiškiams ir juodupėnams – tiekia ir AB „Rokiškio komunalininkas“.
Anot bendrovės direktoriaus Igno Vaškelio, šiuo metu bendra skolos suma už šildymą ir kitas paslaugas viršija 168 tūkst. eurų, iš kurių reikšmingą dalį – apie 82 tūkst. eurų – sudaro skolos už šildymą.
Taip pat pastebima, kad nemaža dalis skolų susijusi su negyvenamais, apleistais ar paliktais butais. Tokiose situacijose būsto savininkų pasiekiamumas tampa sudėtingas, o tai dar labiau apsunkina skolos išieškojimą.
Pasak I. Vaškelio, kaip dažniausios nemokėjimo priežastys gyventojų įvardijamos finansinės problemos, tokios kaip mažos pajamos, darbo netekimas ar kitos ekonominės aplinkybės.
Paklaustas, kokios gyventojų skolų sumos susikaupusios už nesumokėtą renovaciją, jis atsakė, kad bendrovė ilgą laiką nedirbo tiesiogiai su skolomis. „Renovacijos įmokų valdymą ir darbą su skolininkais atlieka finansuotojai, o bendrovė šiuo atveju veikia kaip tarpininkė“, – teigė I. Vaškelis.
Iš pradžių siunčia įspėjimą
Dar didesnė gyventojų skola – 100 tūkst. eurų – sukaupta už vandenį ir nuotekas. Kaip teigė bendrovės „Rokiškio vandenys“ vyr. inžinierius Leonas Butėnas, šiuo metu tokią sumą skolingi per 200 rajono namų ūkių (būstų). „Mes sakome, kad kiekvienas būstas – vis kita istorija. Čia ne vieno mėnesio pradelsimas – nemokėta nuo kelių mėnesių iki metų“, – sakė jis.
Įprastai skolininkams siunčiamas įspėjimas, tačiau jeigu į jį nereaguojama, einama griežtesniu skolos išieškojimo keliu. „Jei tik vartotojas parodo norą grąžinti skolą, visada į tai žiūrime lanksčiai. Skolos išmokėjimą išdėliojame gyventojui patogiomis įmokomis“, – tvirtino L. Butėnas.
Vis tik „Rokiškio vandenų“ atstovas pranešė nelabai džiugią žinią. Po Naujųjų už bendrovės teikiamas paslaugas teks mokėti 15 proc. brangiau – bus matomas toks pabrangimas sąskaitose. „Iš esmės pagrindinis pabrangimas bus dėl nuotekų, dėl to, kad verslas ir gyventojai netolygiai jų išleidžia. Verslas išleidžia daugiau. Taip pat kainos didėjimą lemia brangstantys energetikos resursai ir darbuotojų minimalios algos didėjimas“, – paaiškino L. Butėnas, vis tik nemanantis, kad tai lems išaugsiantį skolininkų skaičių rajone.
Pamiršta sumokėti arba vengia piktybiškai
Pasak UAB Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centro (PRATC) biuro administratorės Silvijos Šiurnaitės, nuo vietinės rinkliavos įvedimo pradžios (2018 m. sausio 1 d.) vietinės rinkliavos priskaitymo ir apmokėjimo santykis yra 96 proc. Tai reiškia, kad vidutiniškai už „šiukšles“ kasmet skolingi lieka apie 4 proc. gyventojų. „Gyventojų, kurie pamiršta sumokėti, ar skolininkų, kurie piktybiškai vengia mokėti savivaldybės nustatytą vietinę rinkliavą, yra ir Rokiškio rajono savivaldybėje. Vietinės rinkliavos nesumokėjus per nurodytą terminą, ji išieškoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, įskaitant neteisminį ir teisminį skolų išieškojimą“, – primena S. Šiurnaitė, tikslios Rokiškio rajono savivaldybės susidariusios gyventojų skolos sumos neįvardijusi.
Taip pat ji pridūrė, kad laiku sumokėję rinkliavą, mokėtojai nebus įtraukti į teismo procesą, po kurio reikia padengti ne tik priskaitytą sumą už vietinę rinkliavą, bet ir bylinėjimosi išlaidas. Šios teismo įsakymu taip pat yra priteisiamos iš skolininko.
„Paklysta“ mokėjimo pranešimas
Anot S. Šiurnaitės, pasitaiko atvejų, kai sumokėti pamirštama. Dėl šios priežasties vietinės rinkliavos mokėtojams yra siunčiami priminimai apie pareigą sumokėti. „Dalis mokėtojų, kurie turi įsiskolinimų, teisinasi, kad negavo mokėjimo pranešimo. Šiuo atveju mokėtojams visada primename, kad negautas pranešimas neatleidžia nuo pareigos mokėti vietinę rinkliavą“, – sakė S. Šiurnaitė.
PRATC atstovė priminė, kad vietinės rinkliavos pranešimai fiziniams asmenims yra siunčiami kartą per metus, juridiniams asmenims – kartą per mėnesį. Visus vietinės rinkliavos mokėtojams skirtus pranešimus galima rasti savitarnos svetainėje. „Kad visi mokėjimo pranešimai būtų gauti laiku, siūlome užsisakyti vietinės rinkliavos administratoriaus savitarnoje mokėjimo pranešimus gauti elektroniniu paštu“, – patarė S. Šiurnaitė.
Dėl negauto mokėjimo pranešimo ar informacijos, kiek priklauso mokėti vietinės rinkliavos, ar komunalinių atliekų surinkimo paslaugų, galima kreiptis ir el. paštu rinkliavos.rok@pratc.lt arba tel. +370 45 432 199. „Kilus neaiškumų, prašome gyventojų nedelsiant kreiptis į vietinės rinkliavos administratorių – UAB Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centrą. Esame pastebėję, kad mokėtojai, turintys vietinės rinkliavos skolų už atliekų surinkimą ir tvarkymą, dažniausiai, paprastai turi įsiskolinimų ir vandens, elektros, šilumos tiekėjams ar paslaugų teikėjams“, – teigė S. Šiurnaitė.
Situacija panaši visada
Bene stambiausio šalies rinkoje elektros tiekėjo „Ignitis“ ryšių su visuomene atstovė Laura Beganskienė „Gimtajam…“ tvirtino, kad į klientų įsiskolinimo situaciją visada siekiama reaguoti jautriai ir žmogiškai.
„Bendrovei skolingų klientų skolų ataskaitose miestai, rajonai, regionai nėra nurodyti, todėl išskirti, kiek skolingi Rokiškio savivaldybės gyventojai, nepavyks“, – teigė L. Beganskienė.
Anot jos, įsiskolinusiu klientu laikomas toks klientas, kuris neapmoka sąskaitos ilgiau nei 60 dienų.
„Kiekvieną mėnesį gauname kelis šimtus gyventojų prašymų atidėti mokėjimus. Tačiau skolų augimo ženklų nematome. Tokia situacija panaši visada. Bendras įsiskolinusių klientų skaičius, skaičiuojant ir nepriklausomo, ir visuomeninio tiekimo klientus, siekia kiek daugiau kaip 5 proc.“ – sako L. Beganskienė.
Prieš atjungimą kreipiasi bent 5 kartus
Pasak „Ignitis“ atstovės, kai skolos suma yra iki 3 tūkst. eurų, visi klientai susidariusius įsiskolinimus gali atidėti 30 dienų žodiniu susitarimu. „Tereikia informuoti mus žodžiu. Tais atvejais, kai klientai pageidauja ilgesnio skolos išdėstymo termino ir skola yra iki 3 tūkst. eurų, iki 4 mėnesių terminui išdėstome skolos mokėjimą sudarydami skolos grąžinimo grafiką. Tai padaryti galima paskambinus telefonu, kreipiantis elektroniniu būdu, atvykus į klientų aptarnavimo centrą“, – paaiškino L. Beganskienė.
Taip pat priduriama, jeigu klientai pageidauja ilgesnio termino, yra galimybė skolą iki 3 tūkst. eurų išdėstyti 5 arba 6 mėnesiams, pasirašant vekselį artimiausiame klientų aptarnavimo skyriuje.
„Jeigu skolos dydis yra 3 tūkst. eurų ir daugiau, klientui prieš tai susitarus su mumis, teks nuvykti pas notarą ir pasirašyti vekselį, vekselio terminas gali būti iki 6 mėnesių“, – komentavo L. Beganskienė, anot kurios, skolos mokėjimo atidėjimo išdėstymas netaikomas klientams, kurie nesilaikė susitarimų ir nesumokėjo prieš tai atidėtos skolos arba kreipiasi dėl jau atidėtos skolos pakartotino atidėjimo.
„Visais atvejais, prieš kreipiantis į operatorių, kad įsiskolinusiam klientui atjungtų elektrą, dedame visas pastangas susisiekti su klientu, aktyviai kreipiamės ir ieškome sprendimų, kad elektros atjungti nereikėtų. Vidutiniškai ne mažiau kaip 5 kartus kreipiamasi į klientą iki teikiant prašymą operatoriui atjungti elektrą“, – akcentavo „Ignitis“ atstovė.