Edgaras Cegelskas (kairėje) ir Jonas Trumpa. Asmeninio archyvo nuotr.

Lengvatos už tarpmiestinių autobusų bilietus taikomos senjorams, studentams, Nepriklausomybės gynėjams, neįgaliesiems, vaikams iki 7 metų ir kitiems tam tikrų poreikių asmenims. Deja, moksleiviai, keliaujantys tarpmiestiniu autobusu, jokių nuolaidų negauna. Ir tai tampa didžiule problema tiems rokiškėnams, kurie važinėja tarpmiestiniais autobusais į didmiesčius beveik kiekvieną savaitgalį papildomai mokytis. Vienas iš tokių – Edgaras Cegelskas, dabar sėkmingai studijuojantis architektūrą, tačiau visai neseniai savaitgaliais vykdavęs mokytis į Vilnių.

– Ko mokeisi papildomai ir kaip dažnai tekdavo siekti didmiestį?

– Dalyvavau įžanginiuose architektūros kursuose JDAM (Jaunųjų architektų ir dizainerių mokykla). Jie vykdavo kiekvieną šeštadienį Vilniuje, visus mokslo metus.

– Kas kėlė daugiausiai sunkumų mokantis papildomai didmiestyje?

– Daugiausia sunkumų kėlė kelionės į Vilnių ir atgal, nes jos trukdavo beveik 4 val. į vieną pusę. Be to, moksleiviams netaikoma jokių nuolaidų tarpmiestinio transporto bilietams, todėl kaina man, mokiniui, buvo didelė.

– Kiek konkrečiai išleisdavai pinigų per savaitgalį? Kiek kainavo kelionės ir pačios pamokos?

– Paskaitų kaina keitėsi. Mokėdavau kartą per metus – apie 900 Eur. Tačiau transportui prireikdavo beveik tokios pat sumos, kokią išleisdavau mokslams. Kelionė į vieną pusę tuo metu kainavo apie 16 Eur. Maistui išleisdavau mažiausiai. Tai kiekvieną savaitgalį prireikdavo apie 40 Eur, neskaičiuojant paskaitų kainos.

– Ar didelės išlaidos ir ilgos kelionės neatbaidė noro specializuotis ir atsisakyti galimybių, kurių suteikia kitas miestas?

– Dėl tokių didelių kainų tekdavo ieškoti kompromisų: kai pasisekdavo, nuvažiuodavau su pažįstamais. Jeigu nieko nerasdavau, tekdavo vykti viešuoju transportu. Didelės išlaidos nebaugino vien tik dėl to, kad – architektūra yra viskas, ko aš trokštu ir siekiu, be to, kursai buvo labai smagūs ir naudingi. Tai vertė mane toliau siekti savo tikslų.

Sprendimas – pavasario sesijoje?

Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) imasi spręsti šią nelygiavą ir siekia 50 proc. lengvatos moksleiviams, keliaujantiems tarpmiestiniais maršrutais viešuoju transportu. LMS iniciatyva palengvintų provincijos moksleivių, vykstančių mokytis į didmiesčius, dalią ir sumažintų naštą, tenkančią šeimos biudžetui.

Kas paskatino imtis veiksmų, klausėme LMS prezidento Jono Trumpos.

Studentai gauna lengvatą, moksleiviai – ne

,,Studentai gauna 50 proc. nuolaidą tarpmiestiniam viešajam transportui. Moksleiviai taip pat turi įvairių poreikių judėti, pavyzdžiui, susisiekimas su didžiaisiais miestais, kuriuose daugiau kultūros ar sporto, nevyriausybinių organizacijų renginių, keliavimas su šeimomis ir pan. Moksleiviai dažniausiai gyvena iš savo tėvų jiems skiriamų lėšų ir tikrai ne visi gali leisti sau laisvai judėti. Priėmus tokį sprendimą padidėtų jaunimo mobilumas, įsitraukimas į visuomeninę veiklą, kultūrinė socializacija ir t. t.“ – apie motyvus imtis svarbios iniciatyvos kalba LMS prezidentas J. Trumpa.

Jo teigimu, šiuo metu moksleiviams yra taikoma tik 30 proc. nuolaida naudotis geležinkeliu, dar konkrečios įstaigos skiria lengvatų (pvz., meno mokykloms savivaldybės kartais numato lengvatų). Tačiau jokių lengvatų keliauti tarpmiestiniais autobusais moksleiviams nėra.

Kryptingai dirbo trejus metus

„Pagrindinis argumentas, kurį kelerius metus vis girdėdavome iš sprendimų priėmėjų, buvo finansų trūkumas, tačiau, artėjant rinkimams, kryptingai dirbant mūsų organizacijai, šis klausimas jau yra išjudėjęs“, – sako Jonas ir priduria, kad LMS šiuo klausimu dirba jau daugiau nei trejus metus. „Susitikimai su sprendimų priėmėjais, apklausų rengimai, duomenų apibendrinimai, jų pristatymai sprendimų priėmėjams jau yra baigti ir Prezidentūra neša pilnesnės apimties tarpmiestinio viešojo transporto lengvatų paketą į Seimo šio pavasario sesiją. Jeigu niekas nesikeičia, beliks nusiųsti laiškus Seimo nariams prieš balsavimą, dar kartą išdėstant argumentus už ir paraginant palaikyti.“

Kaip žinia, dalis moksleivių iš mažesnių miestų važinėja į didmiesčius savaitgaliais ne tik pramogauti, bet ir papildomai mokytis. J. Trumpa tikisi, kad LMS išadvokatavus šią lengvatą moksleiviai aktyviai ja naudosis nepriklausomai nuo individualių tikslų. „Tai prisidės ir prie viešojo transporto populiarinimo, bendrai ugdant jaunąją kartą rečiau rinktis privataus transporto alternatyvas“, – viliasi LMS prezidentas.

Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Komentarai
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus

Rekomenduojami video: