Krašto muziejuje saugomas buvusio jo direktoriaus, tautodailininko, kraštotyrininko ir apskritai charizmatiškos asmenybės Kazimiero Paunksnio (1907-1988) palikimas. Visą savo dėmesį jis skyrė etnologijos, liaudies meno kolekcijoms kaupti, o dėl pernelyg laisvų pažiūrų atleistas iš direktoriaus pareigų, atsidėjo kūrybai. Nors išsaugota nemažai jo piešinių, kraštotyros darbų bei straipsnių, K. Paunksnis gerai žinomas ir kaip savitas drožėjas, ornamento meistras. Jo darbai su tautodailininkų parodomis apkeliavo Lietuvą, pabuvojo Latvijoje.
Justino Vienožinskio mokinys
K. Paunksnis gimė1907-aisiais Duokiškio apylinkėse, Paunksnių kaime. “Jo tėvai buvo pasiturintys valstiečiai, todėl nuo prigimties silpnos sveikatos, bet gabų sūnų nusprendė leisti į mokslus. 1919 m. pradėjęs lankyti Rokiškio gimnaziją, vaikinukas labiausia pamėgo istoriją ir piešimą. Jo piešimo mokytojas, žinomas Lietuvos dailininkas Justinas Vienožinskis, stengėsi talentingam jaunuoliui suteikti tvirtus šio dalyko pagrindus. Už piešimo pamokas Kazimieras mokytojui dėkojo visą gyvenimą”, – straipsnyje, skirtame K. Paunksnio šimtmečiui, rašo Krašto muziejaus Istorijos skyriaus vedėja Onutė Mackevičienė.
Abejingas revoliucinei propagandai
Didžiuosius mokslus K. Paunksnis pradėjo Kaune. Jis mokėsi net dviejose įstaigose: universitete studijavo istoriją, o meno mokykloje – dailės disciplinas.
Baigęs studijas, jaunuolis dirbo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės galerijoje, Karo muziejuje, organizavo mokslines ekspedicijas, piešė ir fiksavo Lietuvos kultūros paminklus, rašė mokslinius straipsnius, rinko informacinę medžiagą apie archeologinius paminklus, ją iliustravo savo piešiniais, talkino Lietuvos enciklopedijos redakcijai.
“Jaunojo muziejininko įžvalga žavėjosi tuometiniai istorikai – prof. E. Volteris, J. Puzinas, A. Šapoka. 1941-1944 m. dirbdamas kultūros paminklų apsaugos srityje Vilniuje K. Paunksnis įvairiausiais būdais juos gynė nuo karo negandų. 1953 m., pradėjęs vadovauti Rokiškio kraštotyros muziejui, čia išdirbo trejus metus. Nestandartinių pažiūrų, kūrybiškas žmogus nesilaikė tuometiniams įstaigų vadovams privalomų taisyklių. Visą dėmesį skyręs archeologijos, etnologijos, liaudies meno kolekcijoms kaupti, joms eksponuoti, muziejaus direktorius, anot tuometinių ideologų, liko abejingas rajono revoliucinių tradicijų, socializmo idėjų propagandai”, – rašo O. Mackevičienė.
Pasinėrė į kūrybą
1956 m. K. Paunksnis buvo atleistas iš direktoriaus pareigų. Tada nėrė į kūrybą – liejo akvareles, piešė daugiausia Duokiškio apylinkių medinius ir kalvių kaldintus kryžius, mažosios architektūros detales, drožė medines skulptūras. Tarp jų rasi ir purviną piemenuką, ir kanklininką, ir istorinius didvyrius Darių bei Girėną. Visos skulptūros “žiūri į tave tarsi gyvom akim”. Negyvi tik kočėlai ir kiti drožinėti buities daiktai. “Bet ir jie tartum sako, kiek drožėjas į savo darbus įdėjo meilės, nors fantazijas įkūnijo tik kalteliu ir peiliuku”, – taip dar sovietmečiu apie K. Paunksnį rašė “Spalio vėliava”.
Tuo metu šio žmogaus darbai su tautodailininkų parodomis pabuvojo daug kur Lietuvoje, taip pat Latvijoje, Ludzos bei Jėkabpilio muziejuose, nemažai originalių drožinių kaip dovana iškeliavo svetur, papuošė privačias kolekcijas.
Duokiškėnai irgi visuomet verdavo meistro duris, jei prireikdavo kažko išskirtinio, gražaus ir originalaus. Jis nebuvo eilinis meistras, kaime be tokio žmogaus neišsiversdavo, jo rankos tiko visur.
Tarnybose neišsilaikė
O. Mackevičienė nemažai bendravo su K. Paunksniu. Muziejininkams jis atsiverdavo, o Duokiškyje ne visuomet rasdavo su kuo apie menus pafilosofuoti.
Ji prisiminė, kad ši asmenybė iš tiesų buvo charizmatiška, “netelpanti į jokius rėmus” ir išties laisva. “Jam buvo visai nesvarbu, ką apie jį aplinkiniai galvoja – kaip mąstė, taip ir sakė”, – pasakojo O. Mackevičienė.
Ji pastebėjo: K. Paunksnį mėgo meno žmonės – ne vienas žinomas Lietuvoje kūrėjas turėjo Duokiškyje ar šalia jo savo sodybas, mat juos čia traukdavo nestandartinė K. Paunksnio persona.
“Jis buvo mažiukas kuprotas žmogus, užtai kokiu skvarbiu protu, talentais apdovanotas. Jautė savąjį “aš”, norėjo būti nuo nieko nepriklausomas, todėl ir tarnybose neišsilaikė… Bet mokėjo ir save apginti, ir iš savęs pasišaipyti. Na, tarkim, vienintelis Duokiškyje turėjo asilą”, – prisiminė O. Mackevičienė.
Ornamento filosofas
K. Paunksnis labai daug drožė, kai jau nebedirbo valstybės tarnybose, o medyje “atsispindi visa asmenybės filosofija”. Jį, kaip kūrėją, pirmiausia domino tautos ornamentas.
“Jis buvo menininkas, apsėstas archajiškos filosofijos. Tuščio medžio nepripažino, vos lentą į rankas paėmęs kažką kurdavo. Visi senieji lietuviški, baltiški ornamentai, žvaigždutės, saulutės, mėnuliai jam buvo savotiškas raštas, tam tikra žmogaus išraiška. Skaitydamas lietuvišką medžio ornamentą K. Paunksnis daug ką galėjo pasakyti. Tarkim, apie vyrišką ir moterišką pradą. Ieškojo tarp jų sąryšio, vis sakė, kad turi būti jungtis. Todėl jo drožiniuose dažnas tulpelės arba moteriškojo prado ornamentas. Saulutės puslankis – kažkieno pradžia…” – sakė O. Mackevičienė.
Buičiai suteikė paslapties
O. Mackevičienė pastebi, kad K. Paunksnis nekūrė “meno dėl meno”, drožiniais jis puošė kočėlus, verpstes, šaudykles, rankšluostines, pieštukines, penalus. Žodžiu, buities daiktus. Jam rūpėjo, kad buitis nebūtų rutina, kad net kočėlą kilnodamas galėtum rasti slaptą mintį, o stalus, kėdes dėl tos pačios priežasties išdrožinėdavo stilizuotu ornamentu.
Kolegoms muziejininkams jis ne tik atsiverdavo pasakodamas apie savo kūrybą, su jais nemažai diskutuodavo apie meną ir gyvenimą. O diskutuoti, anot buvusių kolegų, buvo apie ką, mat K. Paunksnis dar smetoninėje Lietuvoje rašė straipsnius apie ornamentiką, turėjo pažinčių ir su pasaulinio garso mokslininkais, architektais, važinėdavo su jais į ekspedicijas, buvo prikaupęs įspūdžių ir ne vienam įdomios patirties.
Šviesi atmintis
Rokiškio krašto muziejus saugo 125 K. Paunksnio kūrinius, tarp jų 61 medinį drožinį ir 64 piešinius.
K. Paunksnis mirė 1988 m. sausio 31 d. netoli savo namų, ant kalnelio, grįždamas iš rajono kraštotyrininkų konferencijos. Buvęs muziejaus direktorius palaidotas gimtojo Duokiškio kapinėse, šalia tėvų ir plačios Paunksnių giminės.
K. Paunksnio kūrybinis palikimas, biblioteka saugomi Krašto muziejuje, o Duokiškio apylinkėse dar gyva šviesi jo atmintis.
Reda Milaknienė