Apglėbti Stelmužės broliu vadinamo Bradesių ąžuolo kamieną reikia šešių suaugusių žmonių. Spėjama, jog jo amžius siekia per 700 metų. Visomis šakomis žaliuojantis, pavasarį rausvais žiedais pražystantis, o rudenį žemę gilėmis nusėjantis galiūnas, tikėtina, ilgaamžiškumu varžysis su sparčiai nykstančiu Europoje seniausiu Stelmužės ąžuolu, skaičiuojančiu antrą tūkstantį metų.
Galiūną slėpė šabakštynas
Bradesių kaimo gyventoja Aldona Lingienė, kurios sodybos sklype auga Lietuvos įžymybe tapęs ąžuolas, pasakojo, jog šis galiūnas visu grožiu atsivėrė iškirtus aplink jį augusius nevertingus medynus ir krūmokšnius. Dar prieš kelis dešimtmečius ši vieta gerai buvo žinoma senojo baltų tikėjimo – pagonybės – puoselėtojams: prie Bradesių ąžuolo vykdavo romuviečių apeigos. Medis puikuojasi prie Rokiškio-Zarasų kelio, gražioje vietoje, iš kurios matyti Zalvės, Sartų ir kiti ežerai.Bradesių ąžuolo skersmuo siekia 2 m 10 cm, medžio aukštis – per 28 m. Iš vienos pusės senojo medžio šakos smarkiai apgenėtos, kad nesiektų greta augančių ąžuolų šakų. “Esą negerai, kai ąžuolų šakos susiliečia: suardoma geroji energija”, – dėstė ponia Aldona, tapusi neoficialia Bradesių gide. Ji tikino, jog kelioms minutėms prigludus prie šio medžio, stebuklingai pradingsta nerimas, atsiranda daug energijos, gerėja nuotaika. “Kai ąžuolą aptvėrė uždara tvorele, pajutau, kad kažkas negerai. Tarsi pranyko trauka prie jo. Paprašiau, kad paliktų prie medžio priėjimą, ir energija vėl tarsi gūsiu plūstelėjo”, – dėstė ąžuolo sergėtoja. Ąžuolas paskelbtas gamtos paminklu, 1987 m. jis pripažintas rajoninės reikšmės paminklu. Sodyboje šalia ąžuolo užaugusi ponios Aldonos dukra, bibliotekininkė Valda Lingytė sakė, jog gamtos specialistų ir turistų Bradesių įžymybė sulaukė tik po 2000-ųjų, kuomet atgijo domėjimasis pagonybe. Apie ąžuolą imta rašyti spaudoje, apie jį sukurtas televizijos reportažas, prisimintos čia vykusios senojo tikėjimo apeigos.
Kas žingsnis – mistika
Tai, kad šio ąžuolo augimvietė ypatinga, byloja visa galingų medžių alėja ir aukuro vieta su išlikusiais pagonybės apeigų akcentais. Vedžiodama po įspūdingo aukščio ir kamienų storio ąžuolų, liepų ir klevų alėją ponia Aldona pasakojo vieną po kitos paslaptimi apgaubtas istorijas. Į vieną ąžuolą trenkė žaibas, ir dabar jo kamienas tarsi perskrostas užgijusia žaizda. Žaibas nuplėšė pusę ir kito galingo ąžuolo, bet medis greitai užsigydė žaizdas. Trečiame kamieno šakumoje tarsi strėlė išaugo jaunas ąžuoliukas. “Tai – Dievo pirštas. Bet ąžuoliukas baigia nunykti… O ten – mistiškais ženklais paženklintas akmuo, kuris turėtų būti už pagonybės aukuro. Bet akmuo didžiulis, ir nepajėgiame į reikiamą vietą nuridenti”, – dėstė pasakotoja. Tas akmuo ypatingas. Mat vienoje pusėje yra plaštakos su pirštais įdauba, greta – kitos rankos delno įspaudas. Kitoje virš žemės iškilusio akmens pusėje – didelės pėdos įspaudas. Ponia Aldona ir jos dukra Valda sako, jog šie mistiniai ženklai byloja, kad kažkas bandė akmenį stumti į kitą vietą. Spėjama, jog jo išjudinti niekam nėra pavykę. Šioje alėjoje yra ir dar viena paslaptimi apgaubta vieta. Pasilypėję ant ąžuolinės trinkos, pastatytos netoli ąžuolo galiūno, ir kelias minutes žvelgiantys į dvikamienę liepą, patiria neįtikėtinus pojūčius: vieni junta tarsi per kūną bėgiojančias skruzdes, kiti – šiurpulį, treti – neregėtą energijos pliūpsnį. “Visi, kas bandė pajusti liepos stebuklą, pasakojo patyrę neįprastų jausmų”, – tikino ponia Aldona, neabejojanti, jog sodybos sklype esanti galiūnų ąžuolų augimvietė turi ypatingų galių ir geros energijos.
Dvelkia pagonybės istorija
Pasakojama, jog slėnyje tarp Bradesių piliakalnio ir Sartų ežero kadaise augusi šventagirė – didelis ąžuolynas. Šventagirė vadinta Tiltalemiškiu. Žmonės prisimena, kad kadaise čia buvęs tiltas. Tiltas laikytas mitologiniu. Jis jungęs Vėlių kalną, sudarytą iš dviejų piliakalnių: Vėlykuškių ir Bradesių. Nuo tilto ir kilęs miško pavadinimas. Dabar ąžuolyną mena likęs Bradesių ąžuolas, o pastarojo šventumą – baltų tikėjimo atstovų pastatytas aukuras. 1914 metais prie Sartų ežero gimęs Stasys Jameikis jaunystėje susipažino su lietuvių tautinio judėjimo dalyviu Domu Šidlausku-Visuomiu ir iš jo išgirstą Romuvos idėją brandino visą gyvenimą. Patekęs, kaip ir daugelis Lietuvos inteligentų, į komunistinius lagerius, Intoje jis įkūrė slaptą “Romuvos” organizaciją, kurios tikslas buvo padėti lietuviams išsaugoti žmogiškumą ir tautinę dvasią. Svajota apie galimybę suvienyti aisčius ir sukurti Lietuvos-Latvijos valstybę su sostine Romuva prie Sartų ežero.D.Šidlauskas -Visuomis subūrė Visuomybės bendriją su keliais šimtais pasekėjų. Šį judėjimą palaikė J.Basanavičius, V.Putvinskis, G.Žemkalnis-Landsbergis. 1930 m. Visuomis apsigyveno prie Dusetų miestelio. Miškingą plotą tarp Sartų, Zalvės ir Zaduojo ežerų pavadino Romuva, į kurią įėjo šeši kaimai. Didelį įspūdį žmonėms paliko Visuomio rengtos vasaros kupolinių šventės, kurios vykdavo prie Bradesių. Į jas susirinkdavo daug jaunimo, žmonių iš kelių parapijų. Visuomis sakydavo prakalbas, buvo kūrenamos ugnys, žaidžiami žaidimai, skambėdavo muzika.
Šioje vietoje, prie Bradesių ąžuolo, ir dabar renkasi baltų tikėjimo žmonės.
Aldona Minkevičienė