Trečiąjį lapkričio sekmadienį minima Pasaulinė žuvusių eismo įvykiuose atminimo diena. Šiemet ji kupina šviesesnių spalvų: statistika rodo, jog keliuose mažėja tragiškų įvykių. Gerėjanti situacija neleidžia užmigti: nepasirinkus saugaus greičio, sėdus už vairo girtam ar neturint įgūdžius liudijančio dokumento, žiūrėk, ir slysta keliu automobilis, džeržga dūžtantis stiklas… Kažkas būtinai papasakos: „Kelio pakraštyje gulėjo žmogus, apklotas balta paklode…“ Avarijos vis dar pasiglemžia šimtus nekaltų gyvybių. “Jei norime kažką pakeisti, turime keistis patys“, – “Gimtajam…“ sakė pašnekovai.
Nepadeda saldainis – padės lazda
Rimgaudas ŠLIKAS
Rajono policijos komisariato Viešosios tvarkos skyriaus vyriausiasis specialistas
Dedame visas pastangas, kad nelaimingų eismo įvykių mažėtų: daliname atšvaitus, liemenes, mokyklose mažuosius eismo dalyvius pareigūnai moko atsakingo elgesio gatvėje, organizuojame įvairiausius konkursus. Visa tai neturės jokios naudos, jei pats žmogus stokos noro ir supratimo. Esame tarytum prarastoji karta: bijome tik baudų. Nepadeda “saldainis” – tenka griebtis “lazdos”… Vis dėlto reklamos, įvairiausios šviečiamosios akcijos sumažino rajono nelaimingų eismo įvykių: 2008 m. per dešimt mėnesių buvo užfiksuoti 429 techniniai eismo įvykiai, o šiemet – 287; pernai sužeisti 55 asmenys, šiemet – 44. Žuvusiųjų rajono keliuose statistika irgi švelnesnė: pernai per tą patį laiką netekom septynių gyvybių, šiemet – vienos. Tačiau iki Naujųjų dar nemažai laiko, skubėti džiaugtis nereikia: dabartinę situaciją gali pakoreguoti ir viena tragiška avarija.Pernai išaiškinti ir nubausti 2425 pažeidėjai, šiemet – 3689. Girti už vairo sėdo pernai 273, šiemet – 125 vairuotojai. Dėl jų kaltės pernai įvyko 19 eismo įvykių, šiemet – 2. Didžiausias rajono eismo įvykių kaltininkas – per didelis greitis. Ypatingą nerimą kelia jaunoji karta, norinti pasipuikuoti prabangiais ir galingais automobiliais. Tačiau patirties stoka daro savo: daugelis bandymų pademonstruoti klasę baigiasi liūdnai. Suvestinių statistika rodo, jog dauguma nelaimingų eismo įvykių užfiksuojama miesto teritorijoje – Respublikos-Pramonės bei Kauno-Laisvės gatvių sankryžose. Išskirtinai “juodų dėmių” rajono keliuose nėra, eismo įvykių pasitaiko įvairiose vietose.
Kryželis pakelėje – gal skirtas ir tau…
Stanislovas DAMBRAUSKAS
Rokiškio kelių tarnybos viršininkas
Mano manymu, žuvusiųjų kelyje statistika ateityje nebebūtų tokia bauginanti, jei nepailsdami šviestume jaunąją kartą. Mūsų bendrovės specialistai tai ir daro: paskaitose, užsiėmimuose aiškina saugaus elgesio kelyje taisykles, moko kirsti sankryžą, perėją, nemokamai dalina atšvaitus, šviesą atspindinčias liemenes… Vos prieš pusvalandį grįžome iš Obelių vaikų globos namų. Tikimės, jog mūsų, mokytojų ir tėvų vaikams perduotos žinios nenueis perniek: ateityje duos apčiuopiamų rezultatų. Dažnas vyresnio amžiaus žmogus Kelių eismo taisyklių nepaiso tarsi visiškas beraštis. Būna, važiuojame su policija, sustabdome dviračiu tamsoje be liemenės ir be jokio atšvaitėlio važiuojantį dviratininką ir prašome pasiaiškinti. “Kelyje esu matomas ir be jų…” – įrodinėja nevykėlis. Žinoma, apmaudu, tačiau elementarių apsaugos priemonių naudą kai kurie pripažįsta tik sužinoję apie tokiems pažeidėjams taikomas pinigines baudas. Dažniausia jie ir kalti dėl nelaimių keliuose. Pavyzdžių toli ieškoti nereikia: iki Bajorų turime neprastą pėsčiųjų taką, tačiau daugelis, pastebėjome, tamsiuoju paros metu be jokio atšvaito, be liemenės žarglioja kelkraščiu…Yra ir kitų nelabai gerų įpročių: avarijų vietose statomi koplytstulpiai, kryželiai, statulėlės, sodinami medeliai… Neturėtume prarasti sveikos nuovokos: prieš įmažinant artimojo žūties vietą verta gerai pamąstyti, ar statinys netaps kryželiu kitam. Jaunystėje esu patekęs į motociklo avariją. Šio įvykio pasekmes jaučiu ir dabar… Būti atsakingiems kelyje mokau ir savus, ir svetimus vaikus.
Mano manymu, efektyvios ir televizijų transliuojamos kraują stingdančios reklamos, ir policijos pareigūnų organizuojamos mokomosios akcijos, konkursai. Tie, kurie nedrįsta prisipažinti, kad atšvaitų, galinčių išsaugoti gyvybę, neįstengia nusipirkti, tegul apsilanko pas mus – Rokiškio kelių tarnyboje: čia nemokamai rasime ir atšvaitų, ir šviesą atspindinčių liemenių. Sveikintinos bet kokios priemonės. Duok, Dieve, kad jos padėtų žmonėms sąmonėti.
Vairuotojau, ar nori patekti į neįgaliųjų krepšinio komandą?
Vidmantas PUMPUTIS
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo politikos skyriaus vedėjas
Ragindami žmones nelikti abejingiems nelaimingų atsitikimų keliuose skaičiui ne vienerius metus rodome šiurpą keliančias, tačiau realybę atitinkančias ir susimąstyti verčiančias reklamas. Jos padeda atkreipti dėmesį į šimtus gyvybių nusinešančias avarijas, ugdo atsakingo vairuotojo jausmą kelyje. Pastaruoju metu rodome reklamą, kurioje invalido vežimėlyje sėdintis buvęs greičio mėgėjas kviečia televizijos žiūrovą prisijungti prie neįgaliųjų krepšinio komandos. Tėvus, auginančius mažamečius vaikus, mokėme pasirūpinti atžalų saugumu galinėse automobilių sėdynėse: prisegti juos saugos diržais. Pamenat, avarijos metu pro priekinį langą iškrenta mergaitė? Nors ir labai slogūs jausmai asocijuojasi žiūrint šiuos perspėjimus, tačiau statistika rodo nenuginčijamą jų naudą. Atšvaitų, saugos diržų ir saugaus greičio reklamos bei įvairiausios akcijos kainuoja brangiai, tačiau jos atsiperka su kaupu ir duoda apčiuopiamą naudą. Džiaugtis, žinoma, anksti: mūsų statistika rodo, jog 70 proc. visų avarijų įvyksta nepasirinkus saugaus greičio. Dėl to dažniausia kalti vairuotojai, tačiau žuvusiųj7 statistika rodo, kad jie sudaro tik 25-30 proc. Dėl vairuotojų neatsakingų veiksmų dažniausia nukenčia niekuo dėti žmonės – keleiviai, pėstieji, dviratininkai… Praėjusių metų statistikos duomenimis, nelaiminguose eismo įvykiuose žuvo 156 vairuotojai, 127 keleiviai, 174 pėstieji, 38 dviratininkai ir 3 kiti asmenys. Pastaruoju metu ypač padaugėjo eismo įvykių, kurių kaltininkai – vairuotojo teisių neturintys arba už padarytus nusižengimus laikinai jas praradę asmenys. Dėl šių nusikaltėlių (toks jų apibūdinimas būtų tiksliausias) pernai žuvo net 74 žmonės, tuo tarpu dėl neblaivių vairuotojų – 48.
Praktika rodo, jog informacija apie vairuotojams nesėkmingiausias dienas – ne iš piršto laužta: daugiausia eismo įvykių užfiksuojama penktadieniais-šeštadieniais maždaug tarp 17 ir 21 val. Galima išskirti ir avaringiausius metų laikus bei mėnesius: daugiausia žuvusiųjų eismo įvykiuose užfiksuojama birželio, liepos ir gruodžio mėnesiais. Šiltuoju metų laiku šiai kraupiai statistikai augti “padeda” prasidėjęs motociklų, dviračių, riedučių, mopedų sezonas, žiemą – nesugebėjimas pasirinkti saugaus greičio važiuojant apledėjusiais ir apsnigtais keliais.
Avarijos diena – antrasis gimtadienis…
Gintaras KRAVČENKA
Rokiškėnas
Niekada gyvenime nebuvau mėgėjas piktnaudžiauti greičiu. Prieš penkerius metus nelaimingas atsitikimas privertė suprasti: mūsų gyvybė yra ne tik mūsų pačių, bet ir aplinkinių žmonių rankose. Kelyje netikėtai pasirodęs dviratininkas instinktyviai privertė mane sukti vairą į kelkraštį: tik taip galėjau išvengti susidūrimo. Nuo to laiko ši diena man tapo antruoju gimtadieniu… Daugybė narkozių, stresas mažai ką teleidžia pasakoti… Tačiau mano šeimai ir artimiausiems žmonėms tai buvo pačios ilgiausios ir sunkiausios laukimo valandos. Turėjau draugų, kurie tokia patirtimi pasidalinti niekad nebegalės… Savo kailiu patyręs avarijos košmarą, galiu patarti štai ką: kelyje reikia vengti veiksmų, kurie tave galėtų išskirti iš kitų. Sėdus už vairo būtina apskaičiuoti savo jėgas bei galimybes ir nesielgti lengvabūdiškai. Kelias – ne vieta maivytis ir save demonstruoti. Gerų dalykų moko eismo reklamos, įvairiausios akcijos, atšvaitų dalybos. Kai kelyje nutinka nelaimingas atsitikimas, aiškintis, dėl kieno kaltės jis įvyko, kartais nebėra prasmės, nes nebėra žmogaus. Reikėtų įvertinti dar vieną grupę žmonių, keliančių grėsmę keliuose. Tai – senoliai, retkarčiais, tik švenčių ar turgaus dienomis sėdantys už vairo. Tokie “šventiniai” pasivažinėjimai dažnai baigiasi labai liūdnai.
Kasmet – penkios rokiškėnų gyvybės
Vilimantas USELIS
Ortopedijos ir traumatologijos skyriaus vedėjas, vaikų chirurgas
Ir gydytojo praktika, ir asmeninė patirtis jau seniai mane įtikino: už vairo juokauti neverta. Kai matau iš įvykio vietos į rajono ligoninę atgabentus sužalotus vairuotojus, pėsčiuosius bei dviratininkus, dažnai pagalvoju: “Ar galėjo žmogus išvengti šių traumų?” Tokie pacientai mums vežami žiemą ir vasarą, pavasarį ir rudenį. Ypač padaugėjo nukentėjusių vaikų. Jie nesugeba įvertinti atvažiuojančio automobilio atstumo, greičio, todėl drąsiai kerta gatvę. Dažnas mažylis nukenčia netikėtai išsprūdęs iš tėvų rankų ir išbėgęs gatvėn… Traumos būna pačios įvairiausios: kaulų lūžiai, galvos smegenų sutrenkimai, kiti mirtini sužalojimai. Šiemet netekome vieno eismo įvykio dalyvio. Dar vieno būklė nėra aiški: jis išvežtas į Panevėžio ligoninę. Per metus karas keliuose atima ne mažiau penkių rajono žmonių gyvybes. Apie šių nelaimingų atsitikimų priežastis mažai ką galiu pasakyti: kritinės būklės pacientai dažniausia atiduodami į didmiesčio kolegų rankas. Traumų būtų mažiau, jeigu kiekvienas pagaliau įsisavintume atšvaitų prasmę. Apie 70 proc. į ligoninę patekusių žmonių galėjo išvengti bėdos, jei būtų juos segėję.
Agnė Puteikytė